Trends in verpakkingen

Een verpakking… dat is niet waar je elke dag over na denkt, toch wordt de verpakking de loop der tijd steeds belangrijker. Wat nu de 4 P’s zijn, komt er eigenlijk de P van Packaging nog bij. De verpakking zorgt voor natuurlijk bescherming, maar ook voor een verandering in de mindset van de consument! Een van de grootste ontwikkelingen bij verpakkingen zijn het toevoegen van chips, QR-tags en interactieve elementen. Dit stelt merken in staat om direct contact te leggen met de consument, waardoor nieuwe manieren ontstaan om de betrokkenheid en verkoop te stimuleren. Ook voor de drukkerij in Amersfoort In dit artikel wordt er verteld welke trends en ontwikkelingen er zijn rondom verpakkingen. Geniet er van!

Connected packaging

Connected packaging biedt de gelegenheid om na de aankoop iets er bij aan te bieden aan de consumenten als beloning voor hun aankoop. Een ander voordeel is om het gebruik van producten te ondersteunen, uit te breiden of nog iets specialer te maken. Voorbeelden van connected packaging zijn: verpakkingen met een Near Field Communication (NFC), Radio Frequency Identification (RFID), verpakkingen met Snapcodes en een augmented reality verpakkingen.

Vanaf 7 november brengt Starbucks in Amerika vier limited edition bekers uit die elk tot leven komen met hun eigen augmented reality (AR)- effect op Instagram en Facebook. Deze bekers zijn speciaal in het leven geroepen om de feestperiode te vieren. Starbucks wil naast het creëren van de extra laag voor interactiviteit met de verpakking, ook social sharing stimuleren. Consumenten moeten Instagram openen, vervolgens navigeren naar het Starbucks-profiel en klikken op de effectengalerij om hun eigen koffiebeker te delen. Ze kunnen een AR-effect kiezen en vervolgens klikken op ‘try it’ om je camera te openen. Vervolgens richt je de camera op de limited edition koffiebeker en bekijk je hoe de magie tot leven komt. Ze kunnen de foto’s en video’s van de ervaring vastleggen en deze delen op hun Instagram story.

 

Duurzame verpakking

Vergroening in de wereld. Het wordt een steeds belangrijker onderdeel de samenleving. Natuurlijk was bijna elke verpakking milieuvervuilend. Daarom moest de verpakkingsindustrie het voortouw nemen in de verduurzaming van de wereld. We consumeren immers eindeloos veel producten, elk met een eigen verpakking. Gelukkig is het proces in gang gezet en zijn er volop ontwikkelingen gaande op dit gebied. Omdat consumenten ook steeds meer kijken naar groene verpakkingen, worden bedrijven als het waar gepusht om hierover na te denken.

3D printen en verpakkingen

Deze technologie werd alleen gebruikt als vervangende producttechniek of als printtechniek voor complexe onderdelen. Om nieuwe verpakkingen te innoveren kost veel tijd en energie. Met behulp van de 3D technologie is het mogelijk om snel en goedkoop prototypes te maken. Zo kan er met een CAD-bestand al worden geprint en anders kan het een object live scannen en uitprinten. De verwachting is dat verpakkingsbedrijven deze technologie vaak zullen gebruiken.

Personalisatie

Verpakking wordt steeds belangrijker in de ogen van de consument. Bedrijven krijgen pas echt de aandacht als zij opvallen voor hen. Hierdoor zorgen bedrijven er voor dat de verpakking bij het merk en de doelgroep past. Tony’s chocolade heeft dus een eigen mega store, waar zij hun eigen chocolade kunnen 3d printen.

Youtube unboxing

Hier zijn influencers letterlijk producten aan het uitpakken. Dit noemen ze ‘unwrapping’, ‘unboxing’. Het trekt de aandacht van de consument die ook nog is heel erg beïnvloedbaar zijn. Eigenlijk is het de bedoeling om het uitgepakte product te laten zien, maar de verpakking pakt hier ook wel zijn aandeel bij. Unboxing is een zeer opkomende trend waar de verpakking ook een grote rol bij gaat spelen…