Wanneer u kiest voor drukwerk, dan wilt u iets communiceren met de doelgroep. Hiervoor bepaalt u eerst uw doel. Wat wilt u delen en wat wilt u daarmee bereiken? Hieruit kiest u welk drukwerkmiddel het beste bij u past. Neem nu aan dat er gekozen is voor een folder. Hoe wilt u die eruit laten zien? Welke afbeeldingen gaat u gebruiken en welk papier en meer past bij uw werkstuk? Lees het hieronder!

Flyers, Folders en Brochures

Aangezien de Drukkerij Amersfoort af en toe nog de vraag krijgt wat het verschil tussen deze 3 papierwerken, wordt het nu nog even uitgelegd.

Een Flyer is een enkel- of dubbelzijdig papier die bedrukt kan worden.

Folderz zijn net zoals flyers bedrukt papier maar deze wordt wel een- of meerdere keren gevouwen. Hierdoor heeft u meer ruimte voor afbeeldingen en tekst.

Een Brochure is een boekje waarin meerdere vellen papier aan elkaar bevestigd zijn (bijvoorbeeld geniet, ooggenist, hardcoverboeken en wire-o).

vergadering over analyse op papier

Hoe maakt u een succesvolle folder?

Nou u het verschil tussen flyers, folders en brochures weer, komt nu het volgende onderwerp aan bod: ‘Hoe maakt u een succesvolle folder?’.

1.Vouwwijze

Kies als allereerst de vouwwijze en het eindformaat van uw folder! Zo kan u namelijk alle punten hieronder op de vouwwijze en het eindformaat africhten!

2. De voorkant

Begin met een opvallende kop. Probeer de aandacht van de lezer gelijk te pakken of probeer uw logo op een originele manier te presenteren. Hierna komt op de voorpagina nog een opvallende achtergrondafbeelding. Naast het opvallende gedeelte probeert u een achtergrond te kiezen dat het doel van uw folder omschrijft. Heeft u te maken met voetbal, dan maakt u natuurlijk geen gebruik van een hockeyfoto (heel simpel gezegd, maar het gaat vaak genoeg mis!). TIP: Gebruik uw eigen gemaakte foto’ s, wanneer dit niet mogelijk is gebruikt u stockfoto’ s. Dit komt geloofwaardiger over!

3. Huisstijl

Wat u ook op uw folder neerzet, hanteer altijd uw eigen huisstijl! Heeft u hierbij hulp nodig? Wij kunnen samen met u een huisstijl creëren!

4. Tekstvakken

Uw folder ziet er tiptop uitziet met afbeeldingen etc, dus is het nu tijd voor de tekstinhoud. De reden van de folder is natuurlijk dat u iets wilt communiceren naar uw doelgroep. Als u minder tekst wilde dan had u uiteraard voor een flyer gekozen. Het beste is als u uw tekst in korte kopjes verdeelt. Bedenk hoe u de vragen van uw lezers kunt beantwoorden.

5. Contactgegevens

Het komt vaak voor dat de lezer na het lezen van de folder alsnog vragen heeft. Hierdoor is het belangrijk dat u uw contactgegevens noteerd (denk hierbij ook aan uw website adres).

6. Afwerking

U heeft alles gedaan qua ontwerp van uw folder, maar om het helemaal perfect te maken, wordt er nagegaan welk papiersoort het beste bij u past! Wilt u liever een stevige folder? Dan kunt u beter een dikker papiersoort kiezen, maar hoe dik is papier?

Bent u klaar om een folder te ontwerpen?